Европейците планират да ограничат полетите заради климата

Повечето европейски граждани възнамеряват да летят по-малко и вече консумират по-малко месо, за да помогнат в борбата с климатичните промени, сподели Reuters. Това показват данните от проучване, публикувано от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) в понеделник.
Проучването е проведено в периода октомври-ноември 2020 г. и в него участват 30 000 респонденти от 30 държави.
72% от европейците вярват, че собственото им поведение може да повлияе в борбата с климатичните промени
По-младите респонденти са много по-склонни да вярват, че поведението им може да изиграе роля в борбата с изменението на климата, в сравнение с по-възрастните респонденти в Европа и САЩ. Докато тази разлика не се наблюдава в Китай. Проучването показва, че в Европейския съюз 77% от 15-29-годишните вярват, че поведението им може да доведе до промени, в сравнение с 64% от анкетираните на възраст 65 или повече години. В Съединените щати данните са 75% от 15-29 годишните, в сравнение с 56% от анкетираните на възраст 65 или повече години
74% от европейците планират да летят по-рядко със самолет като мярка за справяне с климатичните промени
От 27 700 респонденти в 27-те държави-членки на ЕС, 74% от анкетираните заявяват, че възнамеряват да летят по-рядко поради екологични причини, след като ограниченията на COVID-19 бъдат премахнати. Това включва 43% от анкетираните, които казват, че ще продължат да го правят „през цялото време“ и 31%, които казват, че биха „от време на време“.
Европейският авиационен сектор изпитва все по-голям натиск от страна на клиентите и регулаторите заради въглеродния си отпечатък. В същото време авиокомпаниите се борят със спад в търсенето поради пандемията.

71% от европейците планират да изберат придвижване с влак пред самолет за къси разстояния
Запитани дали планират да избират влакове вместо самолети за пътувания на къси разстояния, 71% от анкетираните в проучването на ЕИБ отговарят, че го правят.
В анкетата, 66% от европейците заявяват, че вече ядат по-малко месо – като решението им е взето във връзка с изменението на климата. 13% споделят, че планират да го направят скоро.
Ограниченията във връзка COVID-19 доведоха до значителен спад на глобалните емисии на CO2 през 2020 г., в сравнение с последните години. В резултат от пандемията датата на Earth Overshoot day или денят, в който сме изчерпали всички годишни природни ресурси, се забави с цели три седмици. Дълги години датата ставаше все по-ранна, като за 2019 г. тя беше 29.07, но през 2020 г. – тя се измести до 22.08.[2]
Въпреки това 2020 г. се класира сред най-горещите години, което отчетливо алармира за необходимостта от по-бързи действия за намаляване на въглеродните емисии, за да се избегнем катастрофални и необратими последствия.

ЕС изготвя пакет от нови политики за ограничаване на замърсяването, включително мерки като обновяване на сгради, за по-висока енергийна ефективност, въвеждане на по-строги норми към производителите на автомобили за емисиите им и налагане на по-високи такси за въглерод в производството.
Брюксел има за цел също да помогне на потребителите да направят устойчив избор. ЕС се стреми да създаде 3 милиона обществени пункта за зареждане на електрически автомобили до 2030 г. Забраната за пластмасови сламки и прибори за еднократна употреба влиза в сила тази година.
„Гражданите усещат въздействието на изменението на климата и искат да се обърне внимание на климатичната криза с безпрецедентни действия“, заяви вицепрезидентът на ЕИБ Амброаз Файол. “ЕИБ може да помогне на хората да възприемат екологични навици, като финансира чиста енергия и транспорт с ниски въглеродни емисии”, добави още Файол.
Източници:
- Reuters/EIB
- Global Footprint Network